Smygstarta julen

Det är ju faktiskt inte 1:a advent förrän på söndag men vem kan hålla sig till dess med att sparka igång julen? Inte jag i alla fall! Julpyntet åkte upp i måndags vilket egentligen är ganska sent för att vara mig men julbaket det började jag med långt tidigare. Jag har bara inte vågat berätta det förrän nu, det kan uppröra många människor har jag märkt, speciellt mormor.
 
Det första julbaket resulterade i pepparkaksbullar! En vetedeg gjord på både jäst och surdeg, för att det blir så mycket godare då, och en fyllning bestående av smör, socker och pepparkakskrydda. För att man verkligen skulle se att det är julbullar så gräddade jag dem i (muffins)formar med små tomtar på.
 
 
Pepparkakskryddan blandade jag själv, blir det pepparkakskrydda över är det bara att hälla upp det i en liten burk och spara till nästa tillfälle. Visst kan man köpa den färdig i affären men jag känner lite som så att om man kan göra något själv hemma så finns det ingen anledning att köpa det färdigt i butik. 
 
Pepparkakskrydda
2 delar ingefära
2 delar kanel
1 del kardemumma
1 del nejlikor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]