Saffransmaränger

En julig variant på maränger. Jag valde att göra mina maränger med saffranssmak men det går ju att variera smaken på marängerna i all oändlighet. Receptet som jag valt att dela med mig av här ger frasiga maränger med ett segt inre. 
 
 
 
Saffransmaränger

150 g äggvita
260 g strösocker
1 tsk vaniljsocker
ca 1 tsk saffransessens
 
Vispa äggvita och vaniljsocker i en rostfri bunke till fluffig konsistens. Ställ bunken över varmt vattenbad och tillsätt strösockret, fortsätt vispa tills dess att temperaturen hamnar någonstans mellan 60-65 grader. Jag använder mig av en digital stektermometer för att kunna hålla koll på temperaturen. 
När smeten nått rätt temperatur tar du bort bunken från vattenbadet och fortsätter att vispa tills smeten svalnat helt. När smeten svalnat är det dags att vända ner saffransessensen. 
Spritsa eller klicka ut på plåt och grädda i ugnen på 130 grader i ca 30-40 minuter beroende på marängernas storlek. Mot slutet av gräddningstiden kan man öppna ugnsluckan och putta försiktigt på ett par av marängerna, släpper de från bakplåtspapperet är de klara. 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline Nilsson

Bloglovinbyte? :)

2012-12-14 @ 12:53:13
URL: http://iamcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]