Mintkyssar

Idag har jag även gjort mitt favoritjulgodis; Mintkyssar. Jag skulle kunna äta hur många som helst men det skulle ju vara trevligt om de räckte ända fram till julafton. :)

Jag gör mintkyssar varje jul, det är ett måste för mig. Det här året hittade jag ett lite annorlunda recept, ett som var lite mer avancerat. Avancerat är kanske fel ord men om man jämför med de recepten för mintkyssar där man smälter massan i micron så var det här ruskigt avancerat.
Recepter hittade jag här.

Johans mintkyssar

Ingredienser

6 6 dl socker
2 2 dl vatten
2 2 msk glykos
15 15 droppar pepparmintsolja
80 80 g smält choklad

Gör så här

1. Smält socker, vatten och glykos. Använd gärna en termometer och en kopparkastrull så går det snabbare att komma upp i rätt temperatur; 120 grader.

2. Tillsätt pepparmintsolja och häll ut massan på bakplåtspapper, stenhäll eller silikonduk. Rör runt så att det kommer in luft i smeten. Den ska bli grynig.

3. Värm sedan massan igen i vattenbad. Klicka upp på stenhäll eller bakplåtspapper.

4. Smält chokladen i en skål ovanför ett vattenbad. Gör små klickar i mitten på varje sockerplatta. Låt stelna.

 

 


Kommentarer
Postat av: sladjana

fin blogg. kolla även in min :)

2009-12-07 @ 16:23:29
URL: http://sladjana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]