Mitt allra första surdegsbröd

Med recept och inspiration från bloggen Pain de Martin har jag alltså bakat mitt absolut första surdegsbröd. Jag har kikat i hans blogg under en tid och har verkligen fastnat för hur speciellt det är med surdeg.
Att slänga ihop en bröddeg på en kvart och låta den jäsa en timme och sedan baka av den i ugnen kan vem som helst göra men är det spännande? Nej.

Att sätta en surdeg däremot och att sedan skapa bra degar med den är en helt annan sak. Det kräver både tid, tålamod och tanke.

Hur som helst, mitt första surdegsbröd bakade jag på en rågsurdegsgrund. Från dag 1, då jag satte surdegsgrunden, till det att jag tog ut mitt färdiggräddade bröd ur ugnen tog det mig ca 8 dagar. I fortsättningen, då jag nu har en färdig surdegsgrund, kommer det endast krävas 1-3 dagar att baka ett nytt bröd.





Brödet!



Kommentarer
Postat av: cc

haha varför står det inget om det var gott lr ej? har du lagt ner så mkt tid och kärlek på det att du inte vågar/vill äta det?:P

2011-04-05 @ 09:31:02
Postat av: Emma

Hejsan! Jag säljer massor av nya kläder på min blogg, klänningar, jackor med mera. Kolla gärna in, du kanske hittar något du gillar? Mest finns det under kategorierna säljes & bloppis, men det mesta (men inte allt) finns via denna länk: http://emzaans.blogg.se/2011/march/saljes-klanningar-med-mera.html



om du inte är intresserad ber jag om ursäkt :)

2011-04-05 @ 19:26:20
URL: http://emzaans.blogg.se/
Postat av: Ansibecki

Spännande med surdeg. Jag har bara försökt en gång för några år sedan men då glömde jag bort den så den dog. Någon gång ska jag prova igen. Smakade brödet bra?

2011-04-05 @ 19:30:45
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Jessica Dahlström

cc: haha, det tänkte jag inte ens på att skriva :D men det var ju svingott ;) såklart! I fortsättningen ska jag vara noga med att dela med mig av smakupplevelsen.



Ansibecki: Stackars bortglömda lilla surdeg! ;) Jag tycker absolut att du ska ge dig på det en gång till. Brödet blev supergott.

2011-04-06 @ 16:05:04
URL: http://jeessmycupoftea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]