3 sorters marmelad

Till ost och kex/knäcke måste man ju också ha goda marmelader, eller hur? Jag bestämde mig helt enkelt för att göra mina egna, det är ju faktiskt inte det minsta komplicerat.


Fikon och lagerbladsmarmelad är min favorit bland de jag provat i butik så det var ett givet val när jag skulle bestämma mig för vilka smaker jag skulle koka ihop hemma. 6 färska fikon, 1 lagerblad, socker och en skvätt vatten var allt som krävdes. Plus en skvätt fruktpektin för konservering och för att få den geleaktiga konsistensen såklart.

Hjortronmarmeladerna gjorde jag på ett paket frysta hjortron, jag hade gärna använt mig av färska men det är ju inte riktigt säsong för det. Hur som helst, jag tror paketet innehöll 250 gram hjortron vilka jag kokade ner med socker, här behövdes inget vatten. När hjortronen hade kokat klart och jag var nöjd med sockermängden delade jag upp marmeladen i 2 skålar för att smaksätta dem. I den ena skålen tillsatte jag lite hemmagjort vaniljsocker och kakao och i den andra duttade jag i lite kanel. Därefter blandade jag ner en skvätt fruktpektin och hällde till sist ner de olika marmeladerna i sina söta små burkar.

Kommentarer
Postat av: Linda

Du är så jäkla duktig Jessi! Riktigt "husfrulig":)

2011-04-13 @ 15:39:36
Postat av: cc

ahha håller med linda, jäklar vad du börjat baka på senare tid :)

2011-04-14 @ 15:55:48
Postat av: Emma :)

Klicka på länken och följ instruktionerna för spotify premium gatis i en månad! :) http://www.streaminvite.com/ref/79689

2011-05-10 @ 18:24:21
URL: http://emmakeisumylife.blogg.se/
Postat av: Emma

hejsan! just nu har jag en bloppis där allt kostar UNDER 200:-. spana gärna in den, du kanske hittar något för just dej! direktlänk: http://emzaans.blogg.se/2011/may/saljes-allt-under-200-.html (finns mer undder kategorierna bloppis & säljes)



om du inte är intresserad ber jag om ursäkt :)

2011-05-15 @ 14:26:25
URL: http://emzaans.blogg.se/
Postat av: Mizca

Jag är inte så förtjust i varken hjortron eller fikon men det verkar så lätt att göra egen marmelad så jag måste bara prova att göra det nu i år när jag valt att strama åt ekonomin och vi brukar ha väldigt mycket björnbär och sådant här i trädgården.

Så tack för förslaget =)

2011-05-15 @ 14:29:25
URL: http://www.mizca.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]