Dinkelknäcke

 
Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt recept på knäckebröd med dinkel.
 
Dinkelknäcke

Fördeg:
250 g mjölk
10 g honung
120 g dinkelfullkorn
50 g grovt rågmjöl
80 g surdeg (jag brukar ta hälften rågsurdeg och hälften vetesurdeg)
 
Värm mjölken till 37 grader och blanda den med de övriga ingredienserna i en bunke. Täck över bunken och låt fördegen stå och dra sig i ca 1 timme.
 
Deg:
fördegen
75 g vetemjöl
80 g dinkelfullkorn
8 g salt
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda fördegen med resten av mjölet och kör i degblandare i ca 8-10 min, tillsätt saltet och kör i ytterligare 2 min. 
Dela upp degen i lika stora klumpar och kavla ut dem till tunna rundlar. Jag brukar dela upp degen i 3 klumpar som vardera väger ca 200 g. Lägg på plåt eller dra över degen på en brödspade. När degen ligger på brödspaden/plåten är det smidigt att ta tex en pizza slicer för att skära rundeln i trianglar. Strö på flingsalt innan du skjutsar in det i ugnen. grädda i ca 10 min, de ska få en fin gyllenbrun färg.
 
Jag bakar näst intill alltid i gram och inte med volymmått, så för att följa mina recept krävs en våg. Om ni mot förmodan inte har någon surdeg hemma så går det att byta ut mot vanlig jäst, men väldigt lite. 10-12 gram skulle kunna vara lagom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]