Rågis

Jag hittade ett recept på råglimpor i en av tidningarna från BAKA som jag bestämde mig för att prova. Det blev väldigt bra, recepten som publiceras i deras tidningar kan man alltid lita på. Det finns ju inget värre än att baka efter ett recept som uppenbarligen rafsats ihop i all hast, för att personen i fråga bara vill få ihop tillräckligt många recept för att kunna publicera sin receptbok, och det snabbt. Förmodligen har de inte heller några som helst planer på att få utge ytterligare en receptbok, för vem köper nästa bok när man inte ens kunde använda recepten i den första? 
Jag äger en bok av detta slag. En väldigt stylad och snyggt gjord receptbok med många fina bilder. Jag har gett mig på många utav de recept som finns där i men det stämmer verkligen inte! Till exempel så skulle jag en dag göra brownies enligt deras recept, i receptet står det angivet vilket mått formen/långpannan ska ha för just den här smeten. Jag hittar en form med näst intill exakt mått men tycker att den känns lite väl stor. Hur som helst så häller jag smeten i formen och neheee, det täcker inte ens botten! Jag får rota fram en ännu mindre form att grädda i (ungefär hälften så liten) och häller över smeten i den. Det blev i alla fall bättre. Jag gräddar mina brownies och börjar förbereda glasyren. Glasyren som skulle bres ovanpå dessa brownies var enligt receptet en tjock, fluffig och krämig glasyr som utgjorde ett ca 1-1,5 cm tjockt lager på den höga fina brownien på bilden. Jag tänkte då att eftersom jag gjorde mina brownies i en mycket mindre form måste ju i alla fall den mängden de anger i receptet vara lagom till min lilla form..men nej!
Jag plockar ut mina brownies ur ugnen och låter det svalna medan jag gör klart glasyren. Glasyren som skapades utifrån deras recept var inte alls en fluffig glasyr som man behövde bre ut med slickepott eller liknande, nej, det här blev en såsig glasyr som man fick hälla över browniesarna och det var med nöd och näppe att det täckte nästan allt. Formen behövde stå i kyl för att glasyren skulle stelna vilket inte uppgavs i receptet och när jag skar upp dem och inser att trots att receptmakaren gräddat sina brownies i en dubbelt så stor form som jag så har han/hon ändå fått dem dubbelt så höga. Ytterst märkligt. Dessutom fick han/hon som sagt ett 1-1,5 cm tjockt lager fluffig topping medan jag fick ett inte ens mätbart resultat. Pff, gott blev det inte heller, haha. Liknande saker har inträffat varje gång jag försökt mig på ett annat recept i den där tjusiga och piffiga boken. Synd, väldigt synd!
 
Så det jag ville komma till var att jag uppskattar välgjorda recept och jag tar dem verkligen inte för givet längre. 
 
Tillbaka till brödet! Det räckte till två limpor så jag valde att göra en rund och en avlång limpa som båda fick jäsa i jäskorgar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]