Scones och blåbärspaj


Vid nästan varje frukostbuffé under vår USA-resa fanns det perfekta små scones. Scones har egentligen sitt ursprung i Storbritannien, jag tror att de först uppkom i Skottland, och bakas traditionellt som utstansade runda brödkakor som sedan ska kunna brytas isär innan man äter dem med önskat tillbehör.
Jag blev sugen på scones härom dagen och bakade ett gäng som tyvärr redan är slut. Nybakade scones med smör, ost och marmelad är ju så gott!

Sedan gjorde jag ju små blåbärspajer också, blåbärstartletter! Till dem gjorde jag egen vaniljsås. Väldigt uppskattad överaskning för min sambo som kom hem till doften av nybakat i fredags kväll.
I botten har jag en mördeg, i mitten sötade blåbär och på toppen ett knäckigt crumbletäcke.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]