Vattenkefir

Igår fick jag en stor glasburk med vattenkefir av min mamma. Det är en dryck som man tillverkar själv hemma och som man bör dricka varje dag. Kefiren innehåller lactobaciller som är bra för bland annat tarmfloran.
Kefirkulturen ligger i vatten tillsammans med lite socker, citron och ett fikon. Så ska det stå i två till tre dagar och därefter silar man av vätskan och så har man en jättegod citrondryck som dessutom är supernyttig. :)
Efter att man silat av vätskan börjar man bara om igen och häller i alla ingredienser på nytt så har man en färdig dryck om 3 dagar igen.



Jag tycker att saker som det här är jätteroligt att hålla på med och det ska bli spännande att se om man märker av någon skillnad på hälsan. Inte för att jag är sjuk men ändå. :)

Kommentarer
Postat av: Hampus

Hej!

Har plöjt genom massa forum i jakt på vattenkefir och till slut hamnade jag på din blogg. Låter som världens skummaste fråga. Men skulle jag kunna få köpa eller byta lite gryn av dig? Har mjölkkefir och på sikt även det som kallas kombucha(syrat te.) Ursäkta konstigt inlägg och tack på förhand och ha det bra! Maila gärna svar

2009-12-15 @ 01:07:48
Postat av: Janette

Hejsan

Jag liksom ovanstående mailare :)) hamnade också på din blogg när jag googlade efter vattenkefirkorn, undrar om du kan också sända mig några gryn för att kunna sätta igång. Enligt mina baltiska rötter (från mormor) så har man använt denna kunskap i århundranden därborta, tex kombucha kallar de för volgakultur, som ska vara mycket hälsobringande.

"Kulturen" gav man bort som gåvor eftersom de ansågs bringa lycka och hälsa. Skulle bli väldigt glad om du kan höra av dig till mig via mail om det är möjligt. Janette

2009-12-17 @ 14:01:24
Postat av: Titti Rydberg

Hej!

Snubblade över din sida och såg om kefiren.

Jag har hållt på med det i många år men har tyvärr inga kvar.

Efter min Man blev ihjälkörd 2009 försummade jag allt så de dog.

Om du fortfarande har några svampar skulle jag bli tacksam om jag kunde få köpa några.



MVH Titti

2012-01-15 @ 23:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0

Min profilbild

bloglovin

Jessica är mitt namn. 24 år. Född och uppväxt i Motala men numera bosatt i Linköping. Här finner ni mestadels bildliga dokumentationer av mina skapelser i köket.


Kontakta mig?
[email protected]